Haskouní úvaha od Hrobnice na přání VenciN: myslím, že haskouni opravdu víc než těch 150km denně nedaj, protože prostě nezrychlej. Oni jdou jak soumaři furt a furt, ale svým tempem, utáhnou příšerně těžký sáně a neodvařej se. Haskouni jsou prostě jen unavený, chtějí si chvíli schrupnout, ale nekolabujou. K tomu ale aby nezkolabovali, tak potřebují tu svojí konstantní rychlost. Tady v ČR je pro ně průměrná rychlost 10 km/h reálná (myslím tím pro práci nonstop), ale v terénu v Norsku to nedají. Desítku dají třeba při rovinaté etapě po zamrzlém jezeře, kdy se nic nestane, není skoro žádné převýšení,...To si spokojeně klušou. Pak je ale etapa, kdy lezeš ty před psama aby jsi jim prošlapal vůbec nějakou cestu nebo je vedl správným směrem, protože tam prostě žádná cesta není (to je taky třeba rychlost 1km/h). Taky stavíš na snacky, což ti na delší etapě taky zabere třeba půl hodiny, kdy 4-5x stavíš a občerstvuješ. Alaskáni dělají zhruba to samý, ale jedou u toho o 2-3 km v hodině rychleji. Možná i víc. Klušou zkrátka rychlejš než haskouni. A ta průměrná rychlost je hrozně teoretická. U haskounů určitě pod 10 km/h (dle mého asi 8,5km/h). Taky mi přišlo, že ať jedeš 7 nebo 11 hodin v kuse, tak se haskoun potřebuje tak 3-4 hodin vyspat, kdy tvrdě spí na boku a nejsou stočený do klubíčka. Pak jsou zase připravený vyrazit, pijou a žerou až po spaní-ihned po dojezdu s nima není řeč a nechtějí žrát. Prostě jen spát. U alaskánů se dají líp třeba spojit dvě etapy do jedné, kdy jim na checkpointu jen vyměníš botičky, psy silou vůle rozejdeš a pokračuješ. Haskoun si na checkpointu okamžitě lehne a nikam se nejde. Takže si dle mé zkušenosti myslím, že s haskounama jedeš pomalejším klusem 8,5 km/h, víc musíš nechat psy spát ale asi by vydrželi jet víc dní v kuse aniž by se zhuntovali až na dno. A co se týče tréninku, tak nejsem žádný expert, ale v našich podmínkách většinou jezdíš co ti dovolí práce, ale tréningy musí být těžký, min 4hodiny. A koncem listopadu už je sníh a tak hurá na sáně jinak se psům oddělají klouby, který musí mít "na sever" fakticky v pořádku, protože tam dostanou zahulit. A mít zkušenýho leadra, kterej ti nebude na pláních stávkovat. Pak jsi asi připravenej na Fe400 nebo Fi500. Na Fi1000 natrénuješ jen v Norsku. Janě moc držím palce, zaslouží si aby to dojela. Hrobnice